Obsah stránky

Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy – tělesná výchova

Studující do 2020

Základní charakteristika

Navazující magisterské studium oboru tělesná výchova připravuje budoucí učitele tělesné výchovy na svou profesi. Je zaměřeno především na didaktiku TV a na metodické postupy nácviku vybraných pohybových činností. V průběhu studia jsou studenti na praxích zpravidla na ZŠ a SŠ.

 

Průvodce studiem

Garant: Prof. PhDr. Soňa Jandová, Ph.D.

Oborová praxe

Praxe na školách – koordinuje doc. Suchý z KTV

 

Státní zkoušky

Státní zkouška má část ústní a část, při níž se obhajuje diplomová práce. Při ústní části má student k dispozici čas na přípravu vylosovaných otázek.

Písemná část zkoušky:

Diplomová práce

Ústní část zkoušky:

Učitelství VPP pro ZŠ a SŠ – tělesná výchova – studium navazující magisterské – prezenční
Druh zkoušky: ústní zkouška
Katedra tělesné výchovy UK PedF Praha
Tématické okruhy ke SZZk odborného studia učitelství TV na UK PedF Praha

A:

T 1) Hlavní směry vývoje TVS v 19. a 20. století ve světě a v českých zemích.
T 2) Mezinárodní sportovní a olympijské hnutí – historie a současnost.
T 3) Historie tělesné kultury v různých obdobích vývoje společnosti (zaměřit zejména na školní TV).
T 4) Tělesná kultura jako společenský jev a součást kultury lidstva, její charakteristika, struktura a funkce v životě jednotlivce i společnosti.
T 5) Tělesná výchova, sport a pohybová rekreace jako základní podsystémy TK, jejich specifické funkce a vzájemný vztah.
T 6) Sport v procesu socializace člověka, jeho podstata a funkce v moderní společnosti. Přístupy k členění jeho struktury. Specifika vrcholového sportu.
T 7) Tělesná výchova a její funkce v dnešní společnosti. Struktura cílů TV a možnosti školní TV při vytváření pozitivní motivace k celoživotní pohybové aktivitě.
T 8) Pohybová rekreace, její pojetí a společenské poslání. Její charakteristika, cíle, formy a struktura. Pohybová rekreace v životě dětí a mládeže.
T 9) Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Funkce pohybu v životě člověka. Ontogeneze motoriky školního věku.
T 10) Typy pohybových aktivit člověka. Tělesná cvičení a jejich tři stránky.
T 11) Pohybové schopnosti a dovednosti. Struktura, charakteristika a biologický základ komplexu rychlostních a vytrvalostních schopností.
T 12) Pohybové schopnosti a dovednosti. Struktura, charakteristika a biologický základ komplexu silových a obratnostních schopností.
T 13) Tělesná zdatnost, její výkonové a zdravotní pojetí. Tělesná výkonnost a její vztah ke zdatnosti. Hodnocení tělesné zdatnosti a výkonnosti.
T 14) Zvláštnosti sportovní přípravy dětí a mládeže, Výběr talentů.
T 15) Složky sportovního tréninku – kondiční, technická, taktická a psychologická příprava – definice, dělení, metody, prostředky, diagnostika.
T 16) Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku – etapy, stavba a řízení. Zatížení a zotavení.
T 17) Historicky významné didaktické koncepce ve vztahu k didaktice školní tělesné výchovy.
T 18) Vyučovací proces v tělesné výchově (podstata a struktura).
T 19) Motorické učení a jeho fáze. Základní mechanismy a činitelé motorického učení z hlediska didaktického (sekvenční analýza motorického učení).
T 20) Organizační formy školní tělesné výchovy. Vyučovací hodina (jednotka) TV, její stavba a efektivita. T 21) Vyučovací zásady v tělesné výchově, vyučovací postupy, metody, styly.

B:

P 1) Sporty a pobyt v přírodě ve vztahu ke školní TV, jejich dělení a místo v současném životním způsobu.
P 2) Cíle a úkoly atletiky na jednotlivých stupních škol.
P 3) Úvodní a průpravná část atleticky zaměřené vyučovací jednotky.
P 4) Možnosti rozvoje pohybových schopností atletickými prostředky ve školních podmínkách. P 5) Základy atletického tréninku. P 6) Didaktické aspekty nácviku atletických disciplín. P 7) Atletické závody, jejich organizace a pravidla jednotlivých disciplin. P 8) Plavecké dovednosti v základním a zdokonalovacím výcviku. Organizace, obsah a metody výcviku ve školní TV, záchrana tonoucího. P 9) Teoretické základy techniky pohybu ve vodě. Technika plaveckých způsobů, startů a obrátek. Pravidla. P 10) Sportovní hry – jejich charakteristika,vysvětlení základních pojmů (cvičení, hra, situace atd.). Systematika sportovních her (herní činnosti jednotlivce, herní kombinace, herní systémy). P 11) Cíle didaktického procesu a tréninkové cykly ve sportovních hrách. P 12) Sportovní a pohybové hry ve školní tělesné výchově. P 13) Teorie a didaktika netradičních sportovních her (softbal, hokejbal, futsal, beach volejbal, badminton, lacros atd.). P 14) Sportovní trénink v gymnastice. P 15) Zdravotně orientovaná zdatnost v gymnastice. P 16) Rytmická gymnastika, její cíl, úkoly, charakteristika a prostředky. P 17) Rozvoj pohybových schopností u sportovních druhů gymnastiky (SG, MG, sportovní aerobik). P 18) Rozvoj pohybových schopností v moderních formách gymnastiky (aerobní druhy gymnastiky, kondiční kulturistika). P 19) Zdravotní tělesná výchova a její organizační formy. Struktura a obsah cvičební jednotky, druhy tělesných cvičení a prostředky používané ve zdravotní tělesné výchově. P 20) Nejčastější poruchy a oslabení u školní mládeže, prevence, diagnostika a možnosti jejich vyrovnávání. P 21) Didaktická specifika ve zdravotní tělesné výchově. Didaktické zásady a aspekty motorického učení v ZTV, spolupráce učitele s dalšími subjekty. Hodnocení v ZTV.

 

Diplomová práce

Student si vybírá vypsaná témata diplomových prací, která jsou uvedena u jednotlivých vyučujících na stránkách katedry. Ve vyjímečných případech si může vymyslet vlastní téma DP a dohodnout se přímo s vyučujícím (po schválení garantem studijního programu). Zpravidla DP navazuje na práci bakalářskou, téma je rozšířené o kvalitativní či kvantitativní výzkum či ověření navržené metodiky. Student odevzdává diplomovou práci nahráním do systému SIS. Při obhajobě předkládá minimálně 1 výtisk práce, která mu je po obhajobě vrácena. Nezáleží na způsobu, jakým je výtisk svázán.

Témata pro letošní rok:

Témata diplomových prací je možné nalézt u jednotlivých vyučujících na stránkách katedry.

Zadávání práce:

Práce se zadávají v systému SIS ve spolupráci s vedoucím práce. Doporučujeme zadávat témata až po konečné finalizaci názvu práce, neboť jej poté nelze měnit (jedině po schválení studijním oddělením). Doporučený termín zadání tématu do SIS: 3 měsíce před termínem odevzdání práce.

Vzor informovaného souhlasu a zadání je zde: KTV_Informovany-souhlas 23 24.docx

Struktura a rozsah práce:

Struktura práce ke stažení zde.

Pokyny pro vypracovávání práce:

Diplomová práce je psána odborným jazykem, neutrálním stylem, není vhodné používat 1. os. j. č., ale raději 1. os. mn. č., často se používá pasívum.

Citační norma pro psaní DP: ISO 690

Student spolupracuje s vedoucím práce, pravidelně konzultuje, dodržuje dohodnuté termíny a respektuje připomínky vedoucího práce. Před samotnou obhajobou práce je vhodné konzultovat samotnou prezentaci s vedoucím práce.

Rady a tipy k přípravě obhajob na KTV

Opatření rektora

Opatření děkana

Formulář pro zadání diplomové práce ke schválení EK KTV PedF UK

Termíny odevzdání formulářů pro zadání diplomové práce ke schválení EK KTV PedF UK:
31. 10. –  pro práce obhajované v letním termínu SZ (květen/červen)
31. 1. – pro práce obhajované v podzimním termínu SZ (září)
30. 5. – pro práce obhajované v zimním termínu SZ (leden)

Informace a šablona diplomové práce

Přihlašování na státní závěrečné zkoušky

 

Forma odevzdání práce:

Práce se odevzdává nahráním do systému SIS, jeden výtisk práce je třeba přinést k obhajobě práce. Tento výtisk je studentům po obhajobě vráce. Min. týden před ohajobou práce student obdrží posudek vedoucího a oponenta práce. Oponenta zpravidla určuje garant ve spolupráci s vedoucím katedry a po dohodě s vedoucím práce.

Kontaky

Velmi rádi zodpovíme Vaše dotazy či vysvětlíme problematiku, která je v naší odbornosti.

prof. PhDr. Soňa Jandová Ph.D.
vedoucí katedry, garantka magisterského SP a předmětů biomechanika, atletika
sona.jandova@pedf.cuni.cz

Obsah stránky