Přizpůsobení souborů cookie

Soubory cookie používáme k zajištění funkčnosti webových stránek a s vaším souhlasem k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko "Rozumím" souhlasíte s používáním souborů cookie a s prodejem údajů o chování na webu pro zobrazování cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na jiných stránkách.

Vždy povoleno

Bez nezbytných souborů cookie by tyto webové stránky nemohly fungovat. Tyto soubory cookie zajišťují veškerou funkčnost a bezpečnost webových stránek a jsou zcela anonymní.

Zde se nenacházejí žádné soubory cookie

Tyto soubory cookie nám umožňují zapamatovat si vaše základní volby a zlepšit vaše uživatelské prostředí.

Zde se nenacházejí žádné soubory cookie

Analytické soubory cookie na našich webových stránkách shromažďuje skript společnosti Google Inc., který tyto údaje anonymizuje. Po anonymizaci se již nejedná o osobní údaje, protože anonymizované soubory cookie nelze přiřadit ke konkrétnímu uživateli nebo konkrétní osobě. Pracujeme výhradně se soubory cookie v anonymizované podobě. Proto ze souborů cookie nemůžeme zjistit, jak se konkrétní uživatel na našich webových stránkách choval (jaké stránky navštívil, jaké zboží si prohlížel atd.).

Zde se nenacházejí žádné soubory cookie

Tyto soubory cookie nám umožňují optimalizovat naše stránky pro vaše pohodlí na základě toho, jak je používáte. Cílem je zapamatovat si nebo předvídat vaše volby. To zahrnuje například používání funkcí, jejich umístění, chování na webu.

Zde se nenacházejí žádné soubory cookie

Tyto soubory cookie nám a našim partnerům umožňují nabízet vám relevantní produkty a služby na míru na základě vašich nákupů, vašeho chování a vašich preferencí.

Zde se nenacházejí žádné soubory cookie

Obsah stránky

Základní charakteristikaPožadavkyÚstní část zkouškyOkruhy otázek k rigorózním zkouškámNevíte si rady?

Rigorózní řízení

Základní charakteristika

Ke státní rigorózní zkoušce na PedF UK podle § 46 odst. 5 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách v platném znění se mohou přihlásit absolventi magisterských studijních programů v oblasti pedagogických věd. Na PedF UK lze konat státní rigorózní zkoušku v oboru studia, ve kterém získal uchazeč titul magistr a pro který má PedF UK akreditaci.

Konání státní rigorózní zkoušky se řídí: Rigorózním řádem UK – platí od 1. 1. 2017

Pravidly pro organizaci SRZ na PedF UK – platí od 1. 10. 2017

Státní rigorózní zkoušku lze konat nejdéle do 4 let (čl. 4, odst. 10 RŘ UK) od podání přihlášky.

Požadavky

1.

Státní rigorózní zkouška se skládá ze dvou částí: obhajoby rigorózní práce a ústní zkoušky. Ústní zkouška následuje bezprostředně po obhajobě. Diplomová práce může být uznána jako rigorozní.

Ústní část zkoušky

Ústní zkouška je zaměřena na ověření znalostí uchazeče v oblasti teorie a didaktiky tělesné výchovy a sportu a na klíčové prvky metodiky nácviku pohybových dovedností.

• Předmět číslo 1: Tělesná kultura – Teoretická východiska

• Předmět číslo 2: Didaktika

Okruhy otázek k rigorózním zkouškám

Okruhy A

Okruhy B

Témata:
A1.

Tělesná kultura jako společenský jev a součást kultury lidstva; její charakteristika, struktura a funkce v životě jednotlivce i společnosti

A2.

Sport v procesu socializace člověka; jeho podstata a funkce v moderní společnosti, přístupy k členění jeho struktury, specifika dětského, mládežnického, výkonnostního a vrcholového sportu

A3.

Tělesná výchova a její funkce v dnešní společnosti; struktura cílů TV a možnosti školní TV při vytváření pozitivní motivace žáků k celoživotní pohybové aktivitě

A4.

Pohybová rekreace, její pojetí a společenské poslání, charakteristika, cíle, formy a struktura; pohybová rekreace v životě dětí a mládeže

A5.

Hlavní směry vývoje tělesné výchovy a sportu v 19. A 20. století ve světě a v českých zemích, historicky významné didaktické koncepce ve vztahu k didaktice školní tělesné výchovy; současné zařazení tělesné výchovy do vzdělávacího systému ČR (RVP, ŠVP)

A6.

Mezinárodní sportovní a olympijské hnutí; historie a současnost, úspěchy našich závodníků na OH

A7.

Motorické učení a jeho fáze; základní mechanismy a činitelé motorického učení z didaktického hlediska, jeho sekvenční analýza a křivka motorického učení

A8.

Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti; funkce pohybu v životě člověka, ontogeneze motoriky dětí školního věku; typy pohybových aktivit člověka; pohyb a tělesná cvičení, směry zkoumání tělesných cvičení, strukturální, procesuální a finální stránka tělesných cvičení

A9.

Pohybové schopnosti a dovednosti; struktura, charakteristika a biologický základ komplexu rychlostních, vytrvalostních, silových a obratnostních schopností; jejich diagnostika a metody rozvoje

A10.

Tělesná zdatnost, její výkonové a zdravotní pojetí; tělesná výkonnost a její vztah ke zdatnosti; hodnocení tělesné zdatnosti a výkonnosti; vztah tělesné zdatnosti a psychické odolnosti

A11.

Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku – etapy, stavba a řízení; zatížení a zotavení, složky sportovního tréninku; kondiční, technická, taktická a psychologická; definice, dělení, metody, prostředky a diagnostika; zvláštnosti sportovní přípravy dětí a mládeže, výběr talentů

A12.

Vyučovací proces v TV; vyučovací jednotka, její stavba a efektivita, organizační formy školní TV, didaktické zásady a jejich aplikace v TV, moderní vyučovací postupy, styly a metody

A13.

Bezpečnost žáků v TV. Nejčastější možné chyby učitele tělesné výchovy. Úrazy žáků v TV a jejich prevence

A14.

První pomoc při stavech ohrožujících život, zlomeninách, úrazech hlavy, pneumotoraxu atd.

Témata:
B1.

Sporty a pobyt v přírodě ve vztahu ke školní TV, jejich dělení a místo v současném životním způsobu

B2.

Cíle a úkoly atletiky na jednotlivých stupních škol, didaktické aspekty nácviku atletických disciplín, atleticky zaměřená vyučovací jednotka, rozvoj základních pohybových schopností atletickými prostředky v podmínkách školní tělesné výchovy

B3.

Atletické závody, jejich organizace a pravidla jednotlivých disciplín. Základy a specifika atletického tréninku

B4.

Uplatnění zásad hydrodynamiky v plavecké výuce i při posuzování efektivnosti plavecké techniky u jednotlivých plaveckých způsobů a při pohybu ve vodním prostředí

B5.

Plavecké dovednosti v základní a zdokonalovací plavecké výuce; organizace, obsah, metody a didaktické postupy v plavecké výuce; prvky sebezáchrany a bezpečnosti, dovednosti záchranného a branného plavání; prvky zdravotního plavání a plaveckých sportů

B6.

Sportovní a pohybové hry ve školní tělesné výchově; charakteristika, vysvětlení základních pojmů (cvičení, hra, situace aj.), systematika sportovních her (herní činnosti jednotlivce, herní kombinace, herní systémy); didaktické aspekty jejich výuky; cíle didaktického procesu a tréninkové cykly ve sportovních hrách.

B7.

Teorie a didaktika netradičních sportovních her (softbal, hokejbal, futsal, beach volejbal, badminton, lakros atd.)

B8.

Specifika nácviku gymnastických činností (technika, bezpečnost při cvičení, specifika, motoricko-funkční příprava); zdravotně orientovaná zdatnost v gymnastice

B9.

Didaktické aspekty výuky gymnastiky na jednotlivých stupních škol (organizační formy, metodicko-organizační formy, vyučovací metody a postupy, didaktické styly, zásady, struktura hodiny gymnastiky)

B10.

Gymnastika; akrobacie, přeskoky a cvičení na nářadí a s náčiním v rámci RVP, resp. ŠVP (kompetence, očekávané výstupy, učivo – činnosti ovlivňující zdraví, úroveň pohybových dovedností, činnosti podporující pohybové učení)

B11.

Kondiční a estetické druhy gymnastiky v rámci RVP, resp. ŠVP (kompetence, očekávané výstupy, učivo – činnosti ovlivňující zdraví, úroveň pohybových dovedností, činnosti podporující pohybové učení)

B12.

Zdravotní tělesná výchova a její organizační formy; struktura a obsah cvičební jednotky, druhy tělesných cvičení a prostředky používané ve zdravotní tělesné výchově; poruchy a oslabení školní mládeže; prevence, diagnostika a možnosti jejich vyrovnávání; zdravotně znevýhodnění žáci ve školní tělesné výchově a jejich podpora

B13.

Didaktická specifika zdravotní tělesné výchovy; didaktické zásady a aspekty motorického učení v ZTV, spolupráce učitele s dalšími subjekty, hodnocení v ZTV

Nevíte si rady?

Velmi rádi zodpovíme Vaše dotazy či vysvětlíme problematiku, která je v naší odbornosti.

Obsah stránky