Obsah stránky

Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání

Studující od 2021

Základní charakteristika

Bakalářské studium Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání je nabízeno v dvouoborové variantě v prezenční formě.
Bakalářské studium studijního programu Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání připravuje vysokoškolsky vzdělané odborníky pro široké uplatnění v profesích vázaných na tělovýchovné a sportovní volnočasové aktivity dětí, mládeže i dospělých, na práci v institucích, které s těmito aktivitami souvisejí. Obor neposkytuje kvalifikaci pro práci učitele na jakémkoli stupni školy, avšak je koncipován jako předstupeň navazujícího magisterského studia Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy.

Oborová příprava pro práci v tělesné výchově a sportu je založena na předmětech všeobecného univerzitního základu, včetně složky pedagogicko-psychologické, na skupině biomedicinských disciplín, dále antropomotoriky, kineziologie, historie a současnost tělesné kultury, sportovního tréninku, psychologie a sociologie tělesné výchovy a sportu a dalších. Pohybové dovednosti, didaktické, metodické a organizační vybavení získávají studenti ve sportovních disciplínách, jako je atletika, gymnastika, plavání, sportovní hry, outdoorové aktivity, lyžování, bruslení a lední hokej, sporty a pobyt v přírodě, ve zdravotní a aplikované tělesné výchově, sportovních masážích a regeneraci aj. Vzdělávání se realizuje v podobě průběžné semestrální výuky či formou internátních kurzů. Absolvování uvedených disciplín zakládá základní stupeň trenérské nebo cvičitelské kvalifikace.

Skupina povinně volitelných předmětů vytváří nadstavbu, z níž si student vybírá disciplíny dle svého zájmu a předpokládané budoucí profesní orientace. Student je souběžně vzděláván ve druhém aprobačním oboru, jehož výběr je variabilní. Absolvent má vytvořeny předpoklady k úspěšnému studiu navazujícího magisterského programu učitelství tělesné výchovy Profil absolventa tohoto oboru odpovídá „obecnému“ profilu absolventa bakalářského studia specializace v pedagogice ve studijním oboru se zaměřením na vzdělávání na UK v Praze, Pedagogické fakultě.

Absolvent tohoto studijního oboru má všechny předpoklady pro to, aby pokračoval v magisterském studiu Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ (tělesná výchova) na UK v Praze, Pedagogické fakultě nebo na jiných vysokých školách.

Plány příslušné pro novou akreditaci od roku 2021/22 jsou zde: https://pedf.cuni.cz/PEDF-2169.html (prezenční forma).

Průvodce studiem

Garant: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D.

Státní zkoušky

 

1. část SZZ: Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání

Zkouška se skládá ze třech oblastí, přičemž první část zahrnuje historii tělesné kultury, didaktika TV, psychologie TV a sportu. Druhá část je věnována anatomii člověka, fyziologii tělesných cvičení a zdravotní TV. Třetí část je zaměřena na teorii a didaktiku sportovního tréninku, antropomotoriku a biomechaniku. Nejsou povoleny žádné materiály.

2. část SZZ: Obhajoba bakalářské práce

 

Ústní část zkoušky

V průběhu SSZ si student losuje 3 otázky z různých okruhů. V rámci 20minutové přípravy si připraví odpovědi (možno písemně). Při samotné zkoušce může jako vodítko použít svou písemnou přípravu, není však vhodné, aby odpovědi četl. Vzhledem k šíři jednotlivých okruhů se zkoušející mohou zeptat pouze na část vybraného okruhu. Při hodnocení studenta se přihlíží pouze k tomu, co student před komisí přednesl, nikoliv to, co má napsané v přípravě. Zkouška trvá 20-30 minut. Každý vyučující studenta oznámkuje z příslušného okruhu, výsledná známka je průměr všech známek. V případě, že je student hodnocen z jednoho okruhu známkou 4, výsledná známka je 4.

Rozdělení okruhů:

A) Historie tělesné kultury, didaktika TV, Psychologie TV a sportu

B) Anatomie člověka, fyziologie tělesných cvičení, zdravotní TV

C) Teorie a didaktika sportovního tréninku, antropomotorika, biomechanika

 

Okruhy A)
  1. Tělesná kultura ve starověkých civilizacích, antické Řecko, jeho starověké olympijské hry a jejich odkaz dnešku, tělesná kultura období středověku, humanismus, filantropismus.
  2. Vznik a vývoj novodobého sportu, novodobé olympijské hry, úspěchy našich závodníků na olympijských hrách.
  3. Novodobé systémy tělesné výchovy a jejich význam pro současnou školní tělesnou výchovu – anglický systém sportů a her, německé turnérství, švédská gymnastika, francouzská přirozená metoda.
  4. Počátky a vývoj tělesné výchovy a sportu v českých zemích – tělovýchovné ústavy, vznik tělovýchovných organizací, školní tělesná výchova a její osnovy.
  5. Vývoj tělesné kultury v českých zemích ve 20. a 21. století – meziválečné období, vývoj po 2. světové válce, zákony o tělesné výchově a sportu, RVP.
  6. Metodicko-organizační formy TV, didaktické postupy, metody, styly, jejich aplikace a trendy.
  7. Žák v edukačním procesu TV – ontogeneze motoriky, didaktické aspekty motorického učení.
  8. Struktura vyučovací hodiny TV, druhy vyučovacích hodin podle obsahu i cíle a jejich charakteristika
  9. Tělesná výchova jako prostředek nefarmakologické prevence nadváhy, výživa – obezita, hodnocení.
  10. Didaktika zdravotní tělesné výchovy – definice, cíle, úkoly, zařazení ZTV v rámci RVP, organizační formy, didaktické aspekty.
  11. Psychické procesy ve sportu. Sportovní činnosti a jejich charakteristika z pohledu psychologie.
  12. Emoce, motivace a vůle ve sportu a zařazení psychologické přípravy do tréninkového cyklu.
  13. Sociální interakce ve sportu.
  14. Kognitivní procesy a sport.
  15. Adaptace, stres, imunitní systém – význam, hodnocení.

 

Okruhy B)
  1. Anatomie člověka, definice, anatomické názvosloví, osy, roviny a směry lidského těla, základní pohyby.
  2. Skelet člověka, typy kostí, kostra axiální (osová), kostra apendikulární (končetin), spojení kostí s příklady, druhy kloubů. Ontogeneze, biologický věk dítěte.
  3. Svalová soustava člověka, druhy svalů a jejich funkce, svalové vlákno – jeho stavba a funkce. Jak jsou svalová vlákna uspořádána? Rychlostní, silové a vytrvalostní determinanty, pohlavní a věková specifika.
  4. Oběhový systém – kardiovaskulární soustava člověka, její stavba a funkce. Defekty a onemocnění kardiovaskulární soustavy vyžadující specifický přístup k dítěti v rámci TV.
  5. Dýchací soustava člověka, její stavba a funkce, další systémy lidského těla – nervová, trávicí, vylučovací, endokrinní, rozmnožovací – stručná charakteristika a popis.
  6. Bioenergetika – ATP, ADP, CP, živiny
  7. Aerobní a anaerobní hrazení energie – charakteristika, únava
  8. Srdeční frekvence – možnosti ovlivnění, využití pro kontrolu intenzity zatížení
  9. Ventilace – výměna plynů, možnost ovlivnění, druhy dýchání.
  10. Spotřeba kyslíku – využití, měření.
  11. Anaerobní a aerobní práh – definice, metody stanovení, využití.
  12. Tělovýchovné prostředky ZTV – obecné, vyrovnávací cvičení, metody
  13. Funkční diagnostika podpůrně pohybového systému.
  14. Držení těla, metodika hodnocení držení těla, nejčastější odchylky, kombinované svalové dysbalance.
  15. Druhy oslabení – základní charakteristika, vhodná a kontraindikační cvičení

 

Okruhy C)
  1. Sportovní trénink: cíle, úkoly, složky a formy.
  2. Zatížení, zotavení, princip superkompenzace.
  3. Etapy sportovního tréninku, řízení sportovního tréninku, metody rozvoje silových, rychlostní, vytrvalostních a koordinačních schopností, obratnosti.
  4. Specifika tréninku dětí a mládeže, předčasná specializace.- specifika tréninku žen
  5. Proces motorického učení.
  6. Antropomotorika jako vědní disciplína, definice, charakteristika, etiologie, obsah, předmět a vymezení v soustavě věd o pohybu.- testy, testový profil, testová baterie, princip hodnocení, systémy, interpretace
  7. Lateralita, definice, dělení, ontogeneze, lateralita vs. rizika i upřednostňování laterality, nápravná cvičení preferovaného jednostranného zatížení
  8. Motorické schopnosti a motorické dovednosti, charakteristika, definice, motorický výkon, metody testování motorické výkonnosti.
  9. Tělesná stavba jako faktor výkonnosti – somatotypologie.
  10. Zdatnost – definice, zdravotně a výkonově orientovaná zdatnost, hodnocení
  11. Newtonovy pohybové zákony – aplikace na tělesných cvičeních, základní jednotky SI, převody odvozených jednotek, biokinematická dvojice, smyčka, biokinematický řetězec, biomechanismus.
  12. Kinematika hmotného bodu, rychlost, zrychlení, obecný pohyb, volný pád, šikmý vrh.
  13. Dynamika – impuls síly, hybnost, zákon zachování hybnosti, momentová rovnice.
  14. Energie, zákon zachování energie, práce. Magnusův jev.
  15. Hydrodynamika a její aplikace při plavání

 

Bakalářská práce

Student si vybírá vypsaná témata, která jsou uvedena u jednotlivých vyučujících na stránkách katedry. Ve vyjímečných případech si může vymyslet vlastní téma bakalářské práce a dohodnout se přímo s vyučujícím (po schválení garantem studijního programu). Student odevzdává bakalářskou práci nahráním do systému SIS. Při obhajobě předkládá minimálně 1 výtisk práce, která mu je po obhajobě vrácena. Nezáleží na způsobu, jakým je výtisk svázán.

Témata pro letošní rok

prof. PhDr. Soňa Jandová Ph.D.

PaedDr. Jana Hájková

PhDr. Martin Dlouhý Ph.D.

PhDr. Petra Fořterová Ph.D.

PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar Ph.D.

Mgr. Šárka Panská Ph.D.

PaedDr. Ladislav Pokorný

doc. PhDr. Jiří Suchý Ph.D.

prof. Ing. Václav Bunc CSc.

Mgr. Milena Vagaja Ph.D.

Zadávání práce

Práce se zadávají v systému SIS ve spolupráci s vedoucím práce. Doporučujeme zadávat témata až po konečné finalizaci názvu práce, neboť jej poté nelze měnit (jedině po schválení studijním oddělením). Doporučený termín zadání tématu do SIS: 3 měsíce před termínem odevzdání práce.
Vzor informovaného souhlasu a zadání je zde: KTV_Informovany-souhlas 23 24.docx

Struktura a rozsah práce

Viz. pokyny pro vypracování práce

Pokyny pro vypracovávání práce

Kvalifikační práce – Opatření děkana 37/2017

Formulář pro zadání bakalářské nebo diplomové práce ke schválení EK KTV PedF UK

O podrobnostech pro závěrečné práce

Šablona bakalářské práce

Opatření rektora č. 72/2017 Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací

INFORMACE KE ZPRACOVÁNÍ BAKALÁŘSKÉ A DIPLOMOVÉ PRÁCE

Přihlašování na státní závěrečné zkoušky

Forma odevzdání práce:

Práce se odevzdává nahráním do systému SIS, jeden výtisk práce je třeba přinést k obhajobě práce. Tento výtisk je studentům po obhajobě vráce. Min. týden před ohajobou práce student obdrží posudek vedoucího a oponenta práce. Oponenta zpravidla určuje garant ve spolupráci s vedoucím katedry a po dohodě s vedoucím práce.

Studenti musí odevzdat finální podobu práce svému vedoucímu nejpozději 14 dnů před termínem odevzdání v SIS tak, aby práci stihl vedoucí zkontrolovat a schválit.

Pokud se student přihlásí ke SSZ nebo obhajobě, poté se potřebuje ze zkoušky omluvit, je třeba zaslat mailem žádost sekretářce p. Soukupové a vedoucímu komise.

Odevzdání práce

Studenti musí odevzdat finální podobu práce svému vedoucímu nejpozději 14 dnů před termínem odevzdání v SIS tak, aby práci stihl vedoucí zkontrolovat a schválit.

Kontaky

Velmi rádi zodpovíme Vaše dotazy či vysvětlíme problematiku, která je v naší odbornosti.

Obsah stránky